Jak jóga léčí duši

Tak jak to s tou jógou je? Umí doopravdy léčit psychiku, nebo jsou to jenom povídačky? No, podíváme se na to. Myslím, že budete velmi mile překvapeni.

Vždycky, když tyhle znalosti předávám na živých kurzech, lidé se rozzáří. Pochopí, jak neskutečný poklad ve cvičení mají. Dostanou do rukou ty nejsilnější argumenty, proč je fajn pravidelně cvičit. Mnozí z nich taky konečně porozumí tomu, proč je jim po józe vždycky tak DOBŘE, a o to silněji se za svou praxi postaví.

Tak to společně rozlouskneme. Jak může jóga pomoci naší psychice? Vybrala jsem pro vás několik konkrétních principů a je to vážně radost! :-)

1. Jóga umí výborně uklidnit

Začneme tím, co je podle mě absolutním základem. Kolikrát jste zkoušeli meditovat a hlava vám u toho lítala, kde se jí chtělo? Snažili jste se najít to místo posvátného klidu a pohody a ono to pořád ne a ne přijít?

Při dobré józe se to stane samo, a to díky tomu, že při ní mysl hluboce soustředíte na své tělo. Dáváte jí potravu. Dáváte jí pevný bod, o který se může opřít. Zaměstnáváte ji. Velmi příjemným a slastným způsobem, který ji baví a utěšuje. Po pár minutách cvičení pak zjistíte, že už neexistuje nic jiného. Děti, problémy v práci, partnerské šarvátky, všechno to na chvíli zmizí.

2. Mozek může konečně regenerovat

Víte, co je často problémem, když vás něco doopravdy trápí? Pořád na to myslíte. Pořád se snažíte najít řešení. Díváte se na to zprava, zleva, seshora i zespoda. Analyzujete to ze všech stran, neustále k sobě pouštíte emoce, které s tím máte spojené, a ve vašem mozku tím děláte co?

Obrovsky přetěžujete určitou porci neuronů, která to má vyřešit. Pořád do nich pálíte, spouštíte jejich akční potenciál a prostě a jednoduše je vyčerpáváte.

Při dobré józe se pak často stane toto. Vaše mysl se hluboce soustředí na tělo. V dalších bodech se dozvíte, že si zharmonizujete nervovou soustavu. Obnovíte také pozitivní emoce, které jste pod povrchem problému měli pořád k dispozici. Neurony, které jste zaměstnávali někdy až obsedantním řešením svých obtíží, dostanou na chvíli pauzu a šanci regenerovat.

A vy pak vstanete ze cvičební podložky a zjistíte, že je něco jinak. Konečně jste si odpočinuli. Dostali jste nadhled nad danou situací. Mnohdy přijde spontánní vhled, jak se s problémem popasovat. Mnohdy přijde uvědomění, že vlastně o nic nejde. Mnohdy přijde síla, kterou jste ke zvládnutí situace potřebovali.

To všechno díky tomu, že jste konečně „přepnuli“ a dovolili si z toho problému na chvíli vystoupit. S kvalitní jógou to jde většinou docela snadno. ;-)

3. Nervová soustava se přirozeně harmonizuje

Při stresu jsme více v aktivní složce nervového systému – v sympatiku. Při pohodě jsme pak více v její odpočinkové a regenerující složce – v parasympatiku. A hádejte, co dobrá jóga umí.

Ano, na základě přechozích dvou bodů už to víme, téměř okamžitě nás umí přepnout do klidu a pohody, do parasympatiku. Se všemi benefity, které k tomu patří.

Začneme lépe trávit a regenerovat. Srdce se nám zpomalí, žlučovody uvolní, zklidní a prohloubí se nám dech. Všechny naše orgány se srovnají mnohem blíže k tomu, „jak to má být“. A to včetně těch, které potřebujeme k milování.

Musím tady vysvětlovat, jak obrovské dopady to bude mít na naši psychiku? Když se nám stabilizuje hladina cukru v krvi, nebo když se nám uklidní osa mozek – střevo a naše střeva díky tomu začnou produkovat solidní hladinu serotoninu? V dnešní době už se běžně učí, že až 90% serotoninu, hormonu zodpovědného za naše pocity štěstí, se vytváří právě zde. To je dost výrazný argument pro pravidelnou cvičební praxi, že? ;-)

4. Emoce se naplní blahem

Teď už se dostáváme k zajímavým psychosomatickým souvislostem. Kvalitní jóga obnovuje přirozenou a plnou dechovou vlnu. V základu to znamená, že když budete dobře cvičit, tak váš nádech spontánně sestoupí od hrudníku až do spodní části vašeho břicha.

Nemusíte ho tam přitom nějak tlačit. Nemusíte to „posilovat“, ani se o to „snažit“. Když cvičíte správně a zapojujete u toho všechny svaly, které jsou potřeba, stane se to samo. Jinými slovy, stane se to přirozeně, tak jak matka příroda původně navrhla.

A co z to vyplývá? Čím lépe to budete umět, tím více se zase uklidníte. Protože hluboká dechová vlna patří ke stavu vnitřního míru, spokojenosti a pohody. A pokud svoje tělo převedete do situace, která této pohodě odpovídá, mysli nezbývá, než ho následovat. 

5. Pomůžou s tím naše svaly

Možná se teď ptáte, jak je to možné. Že jste navštěvovali hodně lekcí jógy a vyzkoušeli více lektorů, ale nikde jste ve výraznější míře nezaznamenali to, o čem vám vyprávím.

Já totiž necvičím jógu „běžně“. Zapojuji do ní fyzioterapeutické prvky a aktivuji při ní spoustu svalů, které se za normálních okolností nezapojí. Mozek na ně „zapomněl“ a ony proto „vypadly z funkce“. Tohle je nutné napravit.

Proto píšu „kvalitní jóga“. Potřebujete pořádné vedení, při kterém vás někdo krok za krokem naučí, co všechno můžete udělat, aby vaše tělo fungovalo tak, jak má. Výsledek je neskutečně příjemný. Protože ve chvíli, kdy ty svaly správně zapojíte, spustíte všechno, o čem jsem doteď psala.

Slastnou dechovou vlnu. Produkci obrovské spousty hormonů, které s tím souvisejí. Zklidnění mysli, která se má na co soustředit, a navíc je jí při tom blaze. To svaly a jejich precizní aktivita stojí za kvalitou následných psychických procesů.

A nemusíte se bát. Není to nic extrémně složitého a zvládají to se mnou i úplní začátečníci. 

6. Jemná jóga vyléčí mnohá traumata

A teď jdeme hlouběji. Některá traumata zůstávají uložená v těle v podobě zvýšeného napětí svalů. Pokud je pro nás trauma moc silné nebo pokud nemáme prostor projít adekvátní citovou reakcí, nahromaděná aktivita se přenese do konkrétního svalu a zůstane tam. A přesně tohle umí jóga vyhojit.

Je to podobné jako při masáži. Když cvičíte správně, zároveň velmi měkce a citlivě, můžete svojí duši výrazně ulevit.

7. Zdravé tělo = zdravá duše

Vaše tělo je dokonale propojené s psychikou.

Zaprvé, člověk, který stojí nahrbený, prožívá úplně jiné pocity než ten, který stojí hezky zpříma. Věřte, že když si posílíte tělo a napřímíte páteř, psychika je bude s radostí následovat.

Zadruhé, jednotlivé oblasti těla souvisejí s konkrétními oblastmi vašeho života. Když potom netušíte, kde máte palec u nohy, a neumíte ho dobře použít, těžko hledat například pocit bezpečí v životě. Při mých lekcích prožijete, kde máte nohy, kde máte ruce, kde máte trup a ŽE SE VZÁJEMNĚ DOPLŇUJÍ.

A až pak budete procházet nějakou náročnější životní situací, možná si uvědomíte, ve kterých oblastech se do ní můžete bezpečně opřít. Co u toho můžete v realitě použít, abyste to vyřešili. A jak u toho sladit chod domácnosti, rodiny nebo třeba byznysu.

Zareagujete jako funkční komplexní celek, jak na úrovni těla, tak na úrovni psychiky. To je hodně zajímavé namísto přešlapování, neschopnosti rozhodnout se, namísto pocitů „nemám na to sílu“ nebo „nevím, na koho se obrátit“, že?

A teď finální zatřetí, které vážně stojí za zmínku. Hodně z nás poctivě šlape cestu duchovního rozvoje a narážíme u toho na velmi zajímavou výzvu. Kdy máme pořádně zabrat? Kdy máme naopak raději povolit a nechat věci plynout? V józe tohle můžeme natrénovat. My při ní totiž spojujeme obě dvě tyto kvality.

V každé pozici se významně aktivujeme, startujeme svaly a poctivě pracujeme. Současně a v tu samou chvíli ale také necháváme naše tělo volně dýchat a necháváme ho na všechno, co s ním děláme, reagovat.

Cítíme, že si chce zasunout bradu. Umožníme mu to. Cítíme, že si chce stáhnout ramena. Dovolíme mu to. Signalizuje nám, že stojíme trochu nakřivo, a tak se srovnáme. A tady je jeden z největších pokladů, které v józe vnímám.

Učí nás pracovat i reagovat. Vysílat impulzy a zároveň je přijímat. Slaďuje naši yangovou a yinovou půlku a zase platí to samé, co výše. Jakmile to naučíme tělo, povolí to a objeví se to i v naší psychice.

Nakonec bych vám ráda zdůraznila, že to všechno nejsou jenom nějaké sladké řečičky. Máme to mnohokrát a poctivě ověřené. Moje svěřenkyně (cvičí se mnou převážně ženy) si opravdu vybudovaly nové psychické vlastnosti a výrazně změnily své životy. 

Našly lásku k sobě samým. Uzemnily se a prožívají mnohem hlubší verzi života „tady a teď“. Celkově se zpomalily a objevily svůj vlastní střed. Mnoho z nich posílilo svoji zdravou sebedůvěru, rozhodnost a postavily se na vlastní nohy. Mnohé také uvítaly přívaly serotoninu a oxytocinu, díky kterým prožívají daleko láskyplnější pocity vůči svým dětem, blízkým i partnerům.

Wau, já to fyzické cvičení vážně miluju.

Od raného mládí mě trápí bolesti zad. Co jsem začala cvičit jógu, postupně jsem odhalovala příčinu bolestí. Od špatných pohybových a dechových stereotypů až po rodovou zátěž v ženské linii. A hádejte, co mi s tím výsostně pomáhá a kudy často hledám „cestu ven“?

Ano. Já prostě a jednoduše „dobře cvičím“. A pokaždé, když zalehnu anebo se postavím na cvičební podložku, je to kvůli psychickému rozvoji a kvůli hojení mé duše. Tohle stojí za mou pravidelnou cvičební praxí a to je moje největší vášeň. Vždycky, když si jdu zacvičit, tak vím, že ze sebe udělám zase o něco šťastnějšího, spokojenějšího, férovějšího, schopnějšího a citlivějšího člověka.

A s vámi to mám stejně. V první linii vás učím, jak se jednoduše uzdravit z bolestí a mnohým z vás to mění život. Pravda je ale taková, že jakmile vám povolí bolesti a vy se dostanete z nejhoršího, tak už přecházíte mnohem dál a mnohem hlouběji, než jste si doteď uměli představit. Já s vámi vlastně celou dobu dělám duchovní rozvoj, jenom na to jdu trochu jinudy. ;-)

Tak ať se nám společně daří. A ať nás ta cesta hlavně dál baví.

Pavlína